Missnöjd

"Idag har jag fått äta fantastisk brunch, diskutera med kloka, helhjärtade människor, njuta av sol, släkt och vänner. Nöjd och glad. Jag är en dålig konsument.

En bra konsument är missnöjd. Tror att det en gör inte duger, det en äger inte är fint nog, platserna en besökt inte är nog exotiska och instagramvänliga. En missnöjd konsument tar ett extra jobbpass för att kunna köpa sig tid. Konsumerar underhållning för att det är lägre tröskel än att söka kontakt och gemenskap. Missnöjet driver tillväxten, driver missväxten och ekologisk misär. Köpa lycka, vinna världen och förlora.

Jag är en dålig konsument, och en lycklig man. Jag jobbar på att låta Gud definiera mitt värde och investera i den skatt jag samlar i himlen. Låta mina pengar vara byggarbetare för det jag verkligen tror på. Jag jobbar på förnöjsamhet, tacksamhet, förundran, enkelhet, kreativitet, acceptans, måttfullhet, nåd, osjälviskhet och annat tillväxtkritiskt.

Tacksam för kyrkor och kristna som vill hjälpa varandra att sluta springa i ekorrhjulet. Ta sikte på hållbarhet och evighet. Glad att jag får va med. Glad för alla människor i God Jord - kristna för miljö och rättvisa. Tacksam för inbjudan AnnaCarin Abrahamsson och Lovisa Almén.

Är du missnöjd? Fundera kring vem du ger makt över ditt liv, vem du lyssnar på. Och välkommen till en kyrka eller god jord grupp nära dig. Det är härligt att bygga en godare jord!"

Johannes Widlund, 2019-03-23